Pokyčių teorija

Poveikio valdymo įrankių dėžutė

Pokyčių teorija padeda planuoti ir komunikuoti apie savo kelionę nuo visuomenės poreikio / problemos supratimo iki sėkmės, kurią pasieksite vykdydami savo veiklas. Šis įrankis iš dalies grindžiamas kitais įrankiais, ypač problemų medžiu ir tikslų medžiu.

Taigi… kas tai yra?

Norite įsitikinti, ar jūsų tikslo siekimo planas tikrai efektyvus? Pasinaudokite pokyčių teorijos įrankiu ir suplanuokite bei įvardinkite visus žingsnius siekiant numatyto poveikio.  

Pokyčių teorijos įrankis gali būti naudojamas bet kurioje organizacijoje. Naudingiausia šį įrankį naudoti, kai planuojate/kuriate pasirinktos problemos sprendimą. Pokyčių teorija taip pat gali būti labai naudinga, kai reikia trumpai, bet išsamiai pristatyti savo organizaciją. 

Jūsų sukurtą pokyčių teorija rekomenduojame patikrinti praktiškai.

Kaip atrodo įrankis?

Yra dvi šio įrankio versijos. Štai pirmoji.

Ir antroji. Ji mažiau supaprastinta ir išsamesnė.

Kaip šį įrankį naudoti?

  • Pagalvokite apie savo veiklą. 
  • O dabar pagalvokite apie norimą poveikį. 
  • Kaip jūsų veikla daro poveikį? 
  • Kokie yra visi tarpiniai žingsniai? Užrašykite šiuos žingsnius pateiktoje lentelėje. 
  • Tai yra jūsų pokyčių teorija.

Kuo skiriasi dvi įrankio versijos? 

Pirmoji versija (šeši langeliai) yra supaprastinta. Ją tinka naudoti, kai neturite daug laiko arba kai reikia parengti pristatymą suinteresuotosioms šalims. Ją nesunku perskaityti ir suprasti pašaliniui, apie organizaciją nedaug žinančiam, asmeniui.  

Antroji versija (septyni langeliai) yra išsamesnė. Ją geriau naudoti, kai reikia planuoti ar analizuoti, ką jūsų organizacija turėtų daryti ar ką jau padarė. 

Taip pat galite pasirinkti, kiek norite gilintis, atsižvelgdami į tai, kodėl nusprendėte sukurti pokyčio teoriją. Kuo daugiau pavyzdžių, konkrečių tikslų, veiklų ir rodiklių nurodysite, tuo geriau. Jei norite, kuo geriau išnaudoti šį įrankį, sukurkite vieną pokyčių teoriją kiekvienai naudos gavėjų grupei (vidutinė jaunimo organizacija paprastai turi 1-3). 

Kaip turėčiau užpildyti lenteles?

  1. Užpildykite langelius, 
  • pagal numerius kiekvieno langelio viršutiniame dešiniajame kampe (pirmoji versija) arba 
  • pagal kreipiamąsias linijas ir rodykles iš kairės į dešinę (antroji versija). Pasinaudokite visa informacija, kurią užrašėte naudodamiesi ankstesnėmis priemonėmis. 
  1. Įsitikinkite, kad išskiriate pasiekimus ir rezultatus. Pasiekimai – tai veiksmai arba dalykai, kurių dėka pasiekiate rezultatus. Pavyzdžiui, gerai atrodanti svetainė yra pasiekimas, dėl kurio padidėja svetainės srautas, o tai yra rezultatas. Rezultatai apibūdina pokytį, kurį sukūrėte (aprašoma ne tai, ką padarėte, o tai, kas įvyko to pasekoje).

Pateikiame du pavyzdžius apie elektroninių patyčių prevencijos programą.

Kada ir kodėl turėčiau naudoti šį įrankį? 

☑ Tai vienintelis įrankis, apimantis visus svarbius poveikio planavimo ir valdymo aspektus;
☑ Galėsite nustatyti, kurioms poveikio grandinės dalims reikia skirti daugiausia dėmesio. Pavyzdžiui:

  • Kaip tiksliai apibendrinote savo suinteresuotųjų šalių grupę?
  • Kaip gerai suprantate savo suinteresuotųjų šalių grupės poreikius?
  • Kaip tiksliai apibendrinote norimus rezultatus ir poveikį?
  • Kokias veiklas turite vykdyti, kad pavyktų atliepti norimus poreikius?
  • Kokios išankstinės sąlygos padės jūsų veikloms būti sėkmingoms ir sukurti poveikį?

☑ Paprastesnė / trumpesnė priemonės versija taip pat jums padės komunikuoti apie savo tikslus ir poveikį.

Štai keletas patarimų, kada šį įrankį naudoti

☑ Kai norite integruoti informaciją iš kitų įrankių (pvz., problemų medžio, tikslų medžio, suinteresuotųjų šalių žemėlapio) į vieną vietą; 

☑ Jei prie komandos prisijungia nauji nariai, galite pristatyti pokyčių teoriją. Tokiu būdu ne tik aiškiai pristatysite organizaciją, be ir užtikrinsite, kad visus narius sieja toks pat supratimas apie organizacijos tikslus, veiklas ir pan. 

☑ Įrankį galite naudoti ir išorinei komunikacijai apie savo organizaciją vykdyti.

☑ Labai naudinga su visa komanda reguliariai peržiūrėti sukurtą pokyčių teoriją ir įsitikinti, ar laikotės savo strategijos, ar kas nors pasikeitė, ar reikėtų ką nors keisti.